HTML

Amerika az álmok országa

Minden ami Amerika! Érdekességek, újdonságok, hagyományok, ünnepek és látványosságok na meg boltok. American Dream...

Friss topikok

Címkék

Adwords kampányfelügyelet (1) akciós wellness csomag (1) állatorvos (2) állat patika (1) all más (1) álmok (1) álom (1) amerika (28) amerikában élni (1) amerikai (8) amerikaiak (1) amerikai álom (2) amerikai autó (1) amerikai autók (1) amerikai élet (1) amerikai emberek (3) amerikai ételek (1) amerikai kapcsolat (1) amerikai munka (1) angyalok városa (1) ár (1) aranyos kisállatok (1) áruház (1) autók (1) autómentő (1) autó gumi (1) autó klíma (1) autó kölcsönzés (1) autó lízing (1) autó vásárlás (1) ball (1) bbfermix (1) BBFermix (1) befagyott (1) Beverly (1) beverly hills (1) bicikli (1) bio élelmiszerek (1) Bölcs Web (1) boldogság (1) Bomba gyár (1) Boske (1) Bridge (1) Brooklyn (1) Buda Solar (1) cabrio limuzin bérlés (1) California (2) Celab (1) celeb vagyok (1) célok (1) central park (1) Chicago (1) Click Center (1) család (1) csillogás (1) Dand (1) daninet (1) díjátadó (1) doki (1) Dr. laptop (1) dumálj (1) Eger házi (1) egészség (1) egyszerre több emberrel randi (1) EK partner (1) élet (1) életmód (1) emberek (3) erotika (5) erotikus kereső (1) erotikus történetek (1) estélyi (1) esterpress (2) étel (1) Eu4You (1) fagy (2) Fef Ház (1) Fejér megye média (1) felfogás (6) fény (1) ferxtreme (1) filmek (1) Findict (1) findict (1) Flex Fuel (1) Front Door (1) gála (1) Galpet Shop (1) gátlások (1) gátlásos (1) gazdagok (1) gazdagság (2) gazdi (2) Golden Globe (1) gondolkodás (4) google (1) Gul Hungary (1) gumiabroncs (1) gyerekmonitor (1) gyorsétterem (1) hasznos (1) havazás (6) hawaii (1) ház (2) házi jogorvos (1) hideg (5) hidegrekord (1) Hill (1) Hilton (1) hirek (1) hitel (1) (7) Hopp Múzeum (1) hotel (1) Hotel Matrix (1) hóvihar (3) hozáállás (1) Hungis (1) ibey (1) időjárás (4) íesés (1) induri (1) infók (1) információk (1) ingatlan (1) iseo2013 (1) izomautók mítosza (1) izzó (1) jég (2) jobb (1) jogi lexikon (1) Kalifornia (1) kapcsoalt (1) kapcsolat (2) kastélyszálló-kéked (1) kávézó (1) keleti part (3) Kiadó lakás (1) kisállat (1) KisDuna Ve (1) kis kedvenc (1) Kis Rabló Pub étterem (1) kizárólagosság (1) köd (1) konstrukció (1) kozigkar (1) közlekedés (1) krétamagazin (1) kristálygömb (2) kuponkioszk (1) kutya (6) kutyaeledel (1) kutya daganat (1) kutya onkológia (1) kutya szemészet (1) kutya táp (1) kutyulva (1) Kutyulva (1) Kutyulva Facebook (1) L.A. (1) lakás (1) látnivalók (1) LED (1) lehetőség (1) limuzin (1) limuzin bérlés (1) limuzin bérlés Budapest (1) lízing (1) lopott telefon (1) Los angeles (1) los angeles (2) luxus (4) luxus ingatlan (2) macska (1) mbltrainings (1) medence (1) megvalósítás (1) mentalitás (3) mezőgazdaság (1) Micred (1) micred (1) minőségi ingyen tárhely (1) MSN Club (1) műanyag ablak (1) munk (1) munka (2) munkahely (1) nagy (1) nagyobb (1) nagyváros (1) natúr (1) nepáli földrengés (1) new (1) new york (8) new york ball (1) NE parázz! (1) Niagara (1) nike running (1) nyaralás (1) OMD kami (1) online (1) online tananyag (1) öntözőrendszer (1) Oscar (1) palacsinta (1) pálinka (1) panoráma (1) panoráma online (1) Papír Kút (1) pearsonlongman (3) Pécs (1) pénz (1) pfaff-silberblau (1) politaktika (1) propolisz (1) prűd (1) pspc (1) pspc. (1) randi (1) repülőjegy (1) RFV (1) riasztórendszer (1) romkert Debrecen (1) ruha (1) scifimagazin (1) Se-efk (1) se-efk (1) SE-EFK (1) Sebestyén Balázs labdarúgó (1) SEO (1) sfrshield (1) siker (1) silicon valley (1) sinologia (1) sporttip (1) Starbucks (1) strand (1) szálloda (1) szépség (1) Szép Ginevra (1) szerelem (3) szerelemamerikai kapcsolatok (1) szilicium völgy (1) szilveszter (2) színes képek (1) szobafestés (1) szórólapterjesztés (1) sztár (1) sztárok (1) sztárok ruhái (1) Szub (1) tanulás (1) társadalom (2) technika (1) téli gumi (1) times suare (2) Tour Chance (1) tudjon önről a világ (1) Új Buda TV (1) új év (2) unicornmultipro (1) universumyouthhostels (1) usa (1) utazás költsége (1) Utazás Webring (1) v (1) vadvilág (1) vágy (3) valóság (1) város (1) vásárlás (2) vibrátor (1) Vicces Oldal a Facebookon (1) videó (1) vihar (2) világítás (1) világ tükre (1) villa (1) VPFSZ (1) WebViki (1) web proletár (1) yesminister (1) york (1) zero team (1) zeusz-ase (1) zöldfül program (1) Címkefelhő

Ezt láttad már?

profil8.JPG

biosagok-banner-120_nap.gif

gifff.gif

Amerikában nem csak gyorsételeket esznek

2014.01.02. 19:46 cityofangels

Amerikáról sok esetben hallhatjuk, hogy nincs nemzeti étele. Magyarországról ugye mindenkinek a gulyás, vagy a töltött káposzta jut eszébe. Ezzel szemben Amerikáról rögtön a hot dogra, a hamburgerre, vagy a pizzára, természetesen sok ketchuppal asszociálunk. Ez azonban téves, mert tény, hogy Amerikában sokan fogyasztanak gyorséttermi ételeket, de vannak hagyományos ételeik és alapanyagaik is.

Az államok egyes részein különféle ételeket fogyasztanak, a bevándorlók pedig hozták magukkal a saját receptjeiket, amelyek mára már átalakultak. Az amerikai pizza egyértelműen nem olyan ízű mint az olaszországi és ez minden más ételre is érvényes.

Nemzeti ételek

A hálaadás napi pulyka például tipikusan amerikai étel. Bár erre is mondhatjuk, hogy azt Európában is előszeretettel készítik és ez igaz is, de biztosan nem olyan az íze, mint a hagyományos amerikai pulykának. A steak, a roston és grillen sült ételek - barbeque úgyszint hagyományos amerikai finomságok. Ha megnézünk egy Egyesült államokbeli főzőműsort, grillezni szinte mindegyikben szoktak. A rántott csirke, vagy a csípős csirkeszárny is jellegzetesen amerikai, de mindezeket számtalan módon készítik el. A nagy városokban és vidéken eltérő az ételek íze. A helyiek a megszokott recepteket használják, vagyis ha a mama így fűszerezte, akkor az úgy a jó. A hagyományos alapanyagok közé sorolhatjuk a kukoricát, de a mogyoróvaj, vagy a juharszirup és a pillecukor is amerikai. Na erre mondhatjuk, hogy de csak desszertnek jó... nem, annak az amerikai palacsinta jó :) Az almás pitéről és a csokimázas fánkról még nem is beszéltünk. Az édességek tárháza is kimeríthetetlen! Halakat és tengergyümölcseit is előszeretettel fogyasztanak. A garnéla rák nem csak az éttermekben kerül felszolgálásra, sokan otthon is elkészítik. A mexikóiaknak köszönhetően pedig a csípős ízeket is kedvelik, rengeteg féle csilis ételt főznek.

Gyors és egyszerű

A gyorsan elkészíthető ételeket állítják elő otthon leginkább. Mivel felsorolhatatlan féle félkész, előregyártott ételek választéka várja a vásárlókat a boltokban. A konzervek, az előre csomagolt süteményekhez való krémek és sok más hasznos dolog kerül az amerikaiak kosarába. Így pillanatok alatt összedobják a vacsorát, hiszen a már előre megfőzött hozzávalókat csak össze kell főzni és kész is a vacsi. Az vitatható, hogy ez mennyire egészséges, de a rohanó életmód mellett részben érthető is, hogy a lakosság többsége a gyorsan elkészíthető ételeket részesíti előnyben.

Éttermek

Los Angelesben, New Yorkban és San Franciscoban világhírű mesterszakácsok főztjeit kóstolhatjuk meg. Az éttermek száma is hatalmas, mondhatni minden sarkon akad egy. Így a hagyományos rántott csirkét is millió ízvariációban kínálják. Az éttermekben természetesen számtalan ételkülönlegességet ízlelhetnek meg a vendégek, amelyek nem feltétlenül a tipikus amerikai gasztronómiát jelképezik. Annyira színes és összetett ételválaszték talán máshol nem is található, mint Amerikában. Ha szushira vágyunk, megtaláljuk a megfelelő éttermet, ahol az ízlésünk szerint készítik el, de a kínai, vagy a magyar ízek kedvelői is találhatnak elvárásaiknak megfelelő éttermet. A nagyvárosokban minden ország gasztronómiai különlegessége megjelenik, hiszen több olasz, vagy magyar étterem is található az Államokban. Az amerikaiak szeretnek étterembe járni, ez nem arról szól, hogy lusták otthon főzni, hagyomány és megszokás. Sokat dolgoznak, de a keresetük is egészen jó, így megengedhetik maguknak, hogy bejárják a környék éttermeit és kipróbálhassák, hol milyen ínycsiklandó falatok várják a vendégeket.

Tudtad?

Az igaz, hogy sok az elhízott amerikai, de ettől függetlenül rendszeresen fogyasztanak zöldségeket és gyümölcsöket. Köretnek spárgát, zöldbabot és más zöldségeket készítenek (igen megesik, hogy konzervből, vagy a fagyasztott variációt választják). A sütik esetében is sok gyümölcsöt használnak, például ugye a piték. A narancslé is főszerepet kap az Amerikai konyhákban.

A reggeli a legkiadósabb étkezés. Előszeretettel fogyasztanak tojást, bacont, sonkát, de a kukoricapehely és az amerikai palacsinta, juharsziruppal sem maradhat ki. A reggeli tehát bőséges és kalóriadús. A hatalmas adag tejes kávé is elmaradhatatlan, de ez a téma megérdemel egy külön bejegyzést. :)

Az amerikai ételekről mi a véleményetek? Reggelire juharszirupos palacsinta, vagy inkább a hagyományos magyar ételeket preferáljátok?

 

Fotók forrása:123rf.com, www.stagedoordeli.com, hid.co.in

35 komment

Címkék: amerika étel palacsinta amerikai ételek

A bejegyzés trackback címe:

https://amerika-ad.blog.hu/api/trackback/id/tr115720837

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mokkaczuka 2014.01.03. 15:44:47

"Annyira színes és összetett ételválaszték talán máshol nem is található, mint Amerikában." És ez igaz mindenre. USA forever!

2014.01.03. 16:00:03

Szerintem nagyon felrement ez a cikk.
Az ettermek pl. nem annyira jok, mint azt a bejegyzes sejteti. "Az éttermekben természetesen számtalan ételkülönlegességet ízlelhetnek meg" elvetve igaz.
Mig Mo-on, vagy UK-ban tiz random etterem tizfele menut kinal 20-30 recepttel es kis atfedesekkel, addig az amerikai ettermek mindenutt az alap 15-20 receptbol valogat es emelle - NEHA - betesznek egy-egy receptet, ami nem is olyan kulonleges, csak ritkabban szerepel az etlapon, kb. mint Mo.-on egy fozelek.
Az pedig a legjobb vicc volt szamomra, amikor sztarolt etteremben mac&cheese-t, bolognai csirket, alap steaket, alap fott halat es a minestrone-chicken noodle-rakleves szentharmast lattam a menun. Kesobb megtapasztaltam, hogy ez altalanos.
Rengetegfele etterem van, de azok beallnak egy-egy menzaszeru menusorra, ezert kulonleges etelt talani nehez.

Mindezt nem rosszindulatbol irom, de szamomra is meglepo volt, hogy az amcsik mennyire sokat tudnak kajarol-etteremrol dumalni, sokat es allandoan, de amikor az ember jobban belelat, akkor kiderul, hogy csak a felszint kapargatjak.
Vannak nagyon jo etelek, de nem valtozatosak. Pl. desszert eseten 90%, hogy brownie-blondie-chocolate chips-pie-cheesecake egyiket kapod, 9% szazalek, hogy valamilyen alkalom van ezert ehetetlen, gusztustalanra szinezett, habos, szines cukorkonfettivel beszort meghatarozhatatlan tortat kapsz. Itt nem szokas a Feketeerdo vagy a Dobos vagy barmilyen egyedi (es valodi) torta. A maradek egy szazalek, hogy tenyleg belebotlasz egy rendes tortaba, ilyen pl. a 24 reteges csokolade torta :D

Uva 2014.01.03. 16:16:33

az amcsi edessegek szarok, mind tul cukros massziv betonkocka. egy 200 grammos red velvet cake szeletbol kb 150 gramm a cukor

Brother Hate 2014.01.03. 16:28:55

Az egyetlen amerikai dolog, amit a cikk említ, a juharszirup, de az meg olyan szar, hogy meg is hagyom nekik.

Zakk (törölt) 2014.01.03. 16:33:40

Az igazi amerikai konyhát az egyszeri magyar "túrista" nem New Yorkban vagy Los Angelesben fogja megtalálni hanem a közép nyugat-dél-észak tengelyen, ahol az utóbbi évtizedek bevándorlása és a multikulturális nyomulás nem okozott még "kárt" az "eredeti" amerikai konyhában. Van sok "csodás" étel ami csak és kizárólag Amerikára jellemző, neki kell indulni és fölfedezni.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.01.03. 16:47:54

Ez a cikk nem sok új ismerettel gazdagít minket...

cityofangels · http://amerika-ad.blog.hu 2014.01.03. 16:53:42

@Egri János, kvíznagymester: Általánosítani azért nem lehet, vannak jó éttermek is, attól függ melyik város, melyik részén étkezik az ember. Na és persze milyen finomságra vágyik :) A desszertekkel kapcsolatosan viszont nagyon igazad van, a hazaiakhoz nem hasonlíthatóak. Melyik a kedvenc amerikai ételed?

@Zakk: Finomságokat és különlegességeket lehet találni, de keresgélni kell :) Mely ételekre gondolsz, amelyek csak Amerikára jellemzőek?

Repülős Gizi 2014.01.03. 17:09:46

Egyszer voltam egy rövidet Minnesotában és meglepett, hogy rendesebb éttermekben (nem Joe's Diner) mennyire nyomatják a halat, pedig ott midwest-en nincs tenger, a Superior tónak is csak a csücske. Aztán valaki mondta, hogy a skandináv (főleg svéd) bevándorlók hatása.

Démonmac1 2014.01.03. 17:28:51

Általánosítani teljesen felesleges, nem mindenkinek ugyanaz az ízlése.
és kimaradt a felsorolásból, hogy "mennyit költ rá":)

2014.01.03. 17:40:19

@cityofangels: De en direkt altalanositani akartam:D

Pontosan azt akartam mondani, amit te is irsz a hozzaszolasodban, hogy ritka a "jo" etterem, keresni kell, nem ugy mint Europaban, ahol keruletenkent sok-sok egyedi van. Es a jo alatt azt kell erteni, hogy egyedi, esetleg kulonleges is, nem a menza egyenmenut teszik eled. Az atlag steak vagy fish and chips is finom, de az etelek valtozatossaga szerintem velejaroja az emberek nyitottsaganak, hetkoznapi-kis dolgokban valo jartassaganak muveltsegenek - talan a muveltseg nem a legjobb szo ra, elfogadokepessegenek es felkeszultsegenek. Nem tudom mi volt elobb, a gyer ettermi felhozatal vagy az atlag amerikai alacsony elvarasai. Mert termeszetesen sok mas teruleten is felfedezheto ez.

A nemet munkatarsaink mindig hoznak mindenfele kekszet, sutemenyt karacsony tajan, arra is be-beszologatnak meg fintorognak, ami egyaltalan nem gond, igy az osszes lebkuchen-t en ehetem meg:)

Kedvencem talan a steak, de ez azert van, mert soha korabban nem nyilt lehetosegem ilyen konnyen marhahushoz jutni, etteremben a parolt-grillezett halakat valasztom.
Szendvicsek kozul kedvenc a Rueben es a Cuban.

2014.01.03. 18:29:24

Maradjunk annyiban a nagy amerikai gasztronómiával és főzőtudománnyal (senkit ne tévesszen meg, egyáltalán nem vetem meg és most komolyan mondom), hogy USA-ban évtizedek óta élő ismerősök hatalmas arccal mesélték hogy a 17 éves gyerekük akkora szakács mint maga Gordon Ramsey, és hogy sokszor mire hazaérnek 2-3 fogásos kajákat főz vacsorára. Mondtam is magamban, hogy azért az nem semmi, aztán megtudtam az igazat.
3 fogás:
1. Zacskós smack leves! (víz forral belerak, kész)
2. Spagetti (Tészta megfőz, konzerv megmelegít-ráönt, előre reszelt sajt rárak, kész)
3. Brownie (alu tepsis instant porba tejet belekever, sütőbe berak, kész)

Ezek után nincs több kérdésem...

vladimir964 2014.01.03. 19:13:21

Még egy-két dolgot hozzátennék: kedvenc útleíróm, Németh Géza hasonlókat ír ,mint a cikkben szereplők, vagyis hogy igen változatos és nagyon finom kajákat lehet enni, egy dolog viszont itt kimaradt, mégpedig, hogy az adagok mindenütt GRANDIÓZUSAK. Vagyis a pénzéért nem marad éhes az ember (ennek mindenben az ellenkezőjét jópár ungarische étteremről el tudnám mondani).
Más: a juharszirup nagyon jól passzol pl. a sült húsokkal (de a méz is baromi jó bele, azt is odaát preferálják), kipróbáltam.
Egyébként a félkész ételekkel nincs semmi baj, hiszen aki TÉNYLEG végigdolgozza a napot, baromira nem vágyódik még 1-1,5 óra főzőcskére.

Anselmo 2014.01.03. 19:57:09

rántottcsirke, mint nemzeti étel - micsoda ínyencek :)

schawo2 2014.01.03. 20:09:01

Ez a cikk pont arra volt jó, hogy bizonyítsa annak az ellenkezőjét, mint amit állítani próbált. Mármint hogy az usankáknál a gasztronómia, mint olyan, nem létezik.

kispestipeti 2014.01.03. 20:11:40

Pl. a meatloaf eddig nem volt említve, nekem bejött. És több tex-mex étel mint a chili con carne, a fajitas, a chimichanga. Mivel Mexikóban még nem voltam, nem tudom, mennyire amerikai és mennyire mexikói eredetű ételek ezek, de coloradoi barátaim szerint az USA DNY-i, és középső részén "őshonosak". Az átlagos amerikai éttermek valóban egysíkú menüvel rendelkeznek, és amelyik étterem ki akar tűnni a középszerűségből, az európai kajákkal próbálkozik.

Kemencés Szittya Buci 2014.01.03. 20:21:42

Hát izé. És akkor most mi is a klasszikus, hagyományos amerikai konyha? Mert ebből a cikkből csak annyi derül ki, hogy a grillezés, rost sült kaják.
De na, ilyeneket már a középkorban is csináltak, attól, hogy ezt tömegesen csinálják, még nem lesz nemzeti.
Egy kicsit egy másik blog néhány mondata ugrott be erről a posztról:

"Ha egy falkányi csimpánznak sót, borsot, minőségi marhahúst és tűzhelyet adunk, előbb-utóbb lesz köztük egy okos, bátor példány, aki néhány napon-héten belül elkészít majd egy amerikai ízlés szerint sütött remek sztéket. Ha azonban zsiradékot, lisztet, porpaprikát, vizet, száraz kenyeret, köménymagot kapnak, azt legfeljebb fegyverként használják majd egymás összefröcskölésére, beporzására, megvakítására, agyonverésére vagy megdobálására. Jobb esetben tanácstalanul vakarják majd a fejüket, csakúgy, mint ugyanezen alapanyagokkal a farkaséhes, egészen az éhhalálukig görcsösen tanakodó amerikaiak. Míg bennünk, magyarokban van annyi kreativitás, hogy ilyen, elvileg szerény alapanyagokból is finom, színvonalas ételeket készítünk, ezek a senkik kizárólag akkor bírnak finomat enni, ha érdemtelenül szerzett tökéletes alapanyagukat pofonegyszerű módszerrel kell elkészíteni, így esélyük sincs elrontani. Tehát nem túlzás kijelenteni, a magyar konyha sokadvonalát képviselő pirított kenyérkockás rántott leves az amerikai konyha valamennyi, szellemi folyamatot igénylő gasztronómiai termékét megelőzi."

Én persze nem gondolkodom ennyire radikálisan, de azért van benne valami.

Pan Modry 2014.01.03. 20:27:18

Nos, aki itt fikazza az amcsi gasztrokulturat az vagy nem jart amerikaban, vagy esetlegnem etkezett az applebees, red lobster macaronis helyeken kivul.
Az usa mind ettermekben messze a magyar etteremkultura felett van ( egyedul az utobbi par evben nyitott budapesti bisztrok es 2-3 videki fine dining jelenti jelenleg az ertekelheto magyar gasztronomiat).
Alapanyag , otthoni fozesben is jobbak, hol van mo on egy kibaszott whole food market szintu bevasarlohely?

Pan Modry 2014.01.03. 20:30:41

@Kemencés Szittya Buci:
A magyar konyha tenyleg jo, kar hogy a legtobb alapanyag szar, akarcsak az ettermek nagyresze.
Amerikaban peldaul a dominos pizza elegge egy proli kaja, de kenterbe veri igyis a legtobb magyar pizzazot.

Kemencés Szittya Buci 2014.01.03. 20:35:58

@Pan Modry:
Jó jó, de a pizza se nem magyar, se nem amerikai kaja. Egyébként lehet jó pizzázót találni itthon is, csak nem az Árpád-hídi aluljáróban kell keresni. :)
Alapanyagot meg nem a Tescoban, hanem mondjuk minimum piacokon kell venni.

Kemencés Szittya Buci 2014.01.03. 20:37:03

@Pan Modry:
Ja, és ne értsd félre, ezekkel nem rád céloztam, csak szemléltetésképpen állítottam ezeket szembe. ;)

2014.01.03. 21:07:33

@Pan Modry:
Az USAban termeszetesen sokminden megtalalhato, eppen a hatalmas piacbol adodoan meg a legextremebb igenyekre is ra lehet allni, mert jo esely van ra, hogy a piac eltartja az uzletet. Erre pelda a whole foods market is, ami ket-haromszoros aron kinal arut. Ilyen tenyleg nincs Mo.-on, de az atlag amerikai sem ott vasarol (400 whm bolt, 11000 walmart).
Es az atlag amerikai valamelyik etteremlanc ettermeben eszik, ha mar etterembe megy: a Cheesecake Factory a legkedveltebb, de az Olive Garden is 3. Ezert en nem latom, hogy miert allna magasabban a gasztorkultura.
Persze vannak nagyon jo ettermek, de az inkabb csak az orszag mereteibol adodoan, szerintem relative kevessebb es egysikubb a valasztek.

En nem latom azt, amit az otthoni fozesrol irtal. Ha foznek is az etelek egyszeruek, husra olyan tipusu receptet nem lattam mint pl. a ludaskasa, vagy a marha vadasmartassal. A porkolthoz is eleg erdekes a hozzaallasuk. A levesekrol mar ne is beszeljunk, ugyanazt az ot-tiz levest ismeri mindenki - ismeri, de ritkan eszi ("nincs benne semmi, minek enni"). En ugy latom, hogy mostanaban kezd megint divat lenni az otthonfozes, talan csak divatbol, talan csak a felkesz etelek leleplezese miatt (errol kesobb).
Etteremben a legritkabb esetben van jo leves vagy szeles valasztek levesekbol, de ezt is megertem, mert az atlag amerikai nem is eszik levest. Vagy ha megis akkor meg keksz a levesbetet. Es itt megint nem latom, hogy magasabban lenne a gasztrokultura: ha az atlagrol beszelunk akkor semmi esetre sem, ha azt nezzuk hogy a kinalatban van-e olyan, ami jobb-minosegibb, akkor persze Mo elott jarnak (az okot irtam a legelejen).

Valaki irta korabban, hogy milyen jo a felkesz etel. Ez szerintem inkabb igenytelenseg, mas orszagban is TENYLEG dolgoznak, megis foznek rendes etelt. Raadasul a felkeszetelek tele vannak cukorral: ha valami tartalmaz szoszt, tesztat, gyumolcsot vagy zoldseget, az biztos, hogy hozzaadott cukrot tartamaz (ha husos etel, akkor meg pink slime-mal van felutve:))

2014.01.03. 21:24:09

@cityofangels: Ugy latom az indexes cimlap rendesen felrazta ezt a blogot:)

cityofangels · http://amerika-ad.blog.hu 2014.01.03. 21:43:19

@Egri János, kvíznagymester: Nagyon felrázta, azt sem tudom melyik hozzászólásra válaszoljak hirtelen :) Ahhoz képest, hogy induló blog, kellemes meglepetés! :) Köszönet a sok látogatónak és véleményezőnek! Na de a témára visszatérve... éttermet keresni kell, igaz de ez szerintem ez az Eu országokra is sok esetben igaz :) Az ár érték arányt se felejtsük el, nem mindegy mit szeretnél enni és mennyiért.

A levesek sok más országban sem olyan népszerűek, pl. Németországban sem igazán van kultúrája, bár ott is megtalálható az éttermekben, de nem az a kategória, amit itthon megszokhattunk.

A félkész ételek, az külön téma... Az emberek elfoglaltak, ez tény, de aki a wall streeten dolgozik, annak van bejárónője, így nem kötelező félkész ételeket készíteni. :) Na de maradjunk a realitásnál, más országokban is dolgoznak az emberek, ahogyan írod és mégis főznek, nem csak félkész alapanyagokat használnak fel. Ez viszont már hozzáállás, megszokás kérdése is. Aki azt látja, hogy anya 20 perc alatt vacsit készít, az ezt a példát követi. Bár szerintem újra divat az otthon főzés, mert az egészséges(ebb) életmód egyre többeknek lényeges, nem csak Amerikában, talán a világ minden országában...

gastro vazze 2014.01.03. 22:06:22

@vladimir964: el kellene mar felejteni ezt a grandiozus adag maniat! Inkabb legyen meg a 3-5 fogas kisebb adagokbol, es a grandiozus az legtobbszor a koret miatt az.
Meg lehet nezni mekkora segge van az amerikaiak nagy tobbsegenek, rettenet.

cityofangels · http://amerika-ad.blog.hu 2014.01.03. 22:06:54

@vladimir964: Az adagok méretével kapcsolatosan igazad van, sok hazai étteremben csak nézi az ember, hogy ez mi, mármint ennyi a vacsi és ez kerül ennyibe... :) A félkész ételekkel kapcsolatosan, ha megválogatott termékeket használnak fel akkor nincs vele gond, de a sok színezék és tartósítószer senkinek nem tesz jót. Az igaz, hogy az egész napos munka után már nem sokaknak van kedve a konyhában pepecselni, szerintem lehet gyorsan is finom ételeket készíteni, de oda kell figyelni, hogy milyen alapanyagokat használunk fel.

@Pan Modry: Amerikában elég nagy a választék az éttermek tekintetében, így mindenki megtalálhatja azt amelyik megfelel az elvárásainak. :) Az alapanyagok tekintetében szerintem mindenhol lehet jó dolgokat vásárolni, de meg kell találni azokat a boltokat ahol minőségi dolgok kaphatóak és azt se felejtsük el, hogy árkülönbség is van.

cityofangels · http://amerika-ad.blog.hu 2014.01.03. 22:08:57

@gastro vazze: Nem kell megenni az egészet, de jól mutat a tányéron :-) Viccet félretéve azért az lényeges, hogy mekkora az étel mennyisége, jól laksz vele, vagy a fél fogadra sem elég... Az elhízásnak sok oka van, pl. a helytelen táplálkozás, de a mozgásszegény életmód is elhízáshoz vezet...

sdani 2014.01.03. 22:11:57

Az a legjobb az USA-ban (legalábbis az SF-bay környékén), hogy fél km-es körben autentikus etióp, mexikói, thai, indiai, pakisztáni, afgán éttermeket lehet találni. Persze ezek nemzetiségi kaják, de akkor is USA. :D Az amerikai konyháról szerintem a hamburgerek nagyon jók tudnak lenni: ettem bölény és aligátor burgert bazsalikommal, rukkolával, olyan minőségi zsömlével, amilyet budapesthez legközelebb csak franciaországban lehet kapni. Nagyon jól csinálják a bordákat. Illetve a különböző menükompozíciók jellegzetesek (hálaadás napi menü).

VISZONT:: a desszertjeik jobb esetben szarok, rosszabb esetben undorítóan szarok. Egyszerűen a legjobb helyeken is kommersz vackokat adnak. Nincs meg az a cukrászkultúra egyátalán, ami ki tudna termelni egy Nándori, Daubner vagy Perity cukrászdát. Értékelhető édességet én csak olyan helyen ettem, ami hatalmas betűvel hírdette magáról, hogy európai gourmet ételeket kínál.

BTW, nem tudom, hogy aki leszólja az amerikai 'gasztronómiát' az mire fel teszi? Miből áll az autentikus magyar konyha, ami valóban jó, és nem ugyanolyan tipikus az egész valamikori monarchia területére?

sdani 2014.01.03. 22:14:03

@gastro vazze: "a grandiozus az legtobbszor a koret miatt az."
Ez inkább valami magyar dolog lehet, mert amerikára egyátalán nem jellemző. Nekem inkább az szokott a bajom lenni, hogy nem adnak elég köretet.

cityofangels · http://amerika-ad.blog.hu 2014.01.03. 22:26:12

@sdani: Igen, a változatosság és a lehetőség, hogy megismerheted más népek gasztronómiáját remek. Magyarországon valahol érthető is, hogy miért nincs ennyi változatos étterem, amely más nemzetek ételeit kínálná, sokkal kisebb rá az igény és kevesebbet is költenek éttermekre.

A gasztronómiát nem érdemes leszólni, mindenkinek más az ízlése, ebben egyetértünk :) A töltött pörkölt van akinek túl laktató étel, mások a hamburgerre nem bírnak ránézni, ízlés kérdése. A nyitottság szerintem fontos, ismerjük meg és csak azután döntsük el, hogy jó, vagy sem az adott nemzet gasztronómiája... :)

Kemencés Szittya Buci 2014.01.03. 23:54:05

@sdani:
Főzelékek, pörköltek, gulyás, nokedli, kürtőskalács, halászlé, lecsó, kocsonya, túrós, tejfölös ételek, mák használata, vérpörkölt, töltött paprika és káposzta, rakott ételek.

Ezek az ételek nem jellegzetesek az egész monarchia területén.
Javaslom, ismerd meg hazád gasztronómiáját, hidd el, érdemes. Igen ritka az olyan változatos, de mégis hagyományos gasztrokultúra, mint amilyen a magyar. Persze minden országból fel lehet sorolni jellegzetes ételeket, de általában nem ennyire sokszínűek.

sdani 2014.01.04. 01:40:20

Túrós tejfölös ételek, mint magyar specialitás??? Nem akarlak elkeseríteni, de mákot is használnak többfelé, nokedli dettó. Rakott ételek is vannak tulajdonképpen mindenfelé. A főzelék, kocsonya okés, olyan emberrel nem találkoztam, aki már látott volna hasonlót.

De most komolyan, szerinted a vérpörkölt a magyar gasztronómia része??? Hány étteremben lehet kapni? Hány magyar család készíti rendszeresen? Te mikor ettél utoljára? Nevetséges.

BTW, Az, hogy a magyar konyha sokszínű, azt nem vitatom, azt mondom, hogy a sokszínű konyha túlnyomó része átvett ételek, amik már legalább annyira, vagy még jobban részei a magyar gasztronómiának. Éppen ezért szerintem tahóság az USA beszólni.

"Javaslom, ismerd meg hazád gasztronómiáját, hidd el, érdemes."
Javaslom cseréld kisebbre a mellényed. ;-)

2014.01.04. 09:33:59

Néztem is kicsit amikor Floridában mindenki tolta magába a kilós pulya dobverőket köret nélkül. Olyat itthon nem láttam előtte sehol. :)

mayorlacko 2014.01.04. 09:34:24

Úgy tűnik, nagy baj van a gasztronómia értelmezésében is. Talán azt a kis Gundel könyvecskét, ami valóban Kis magyar szakácskönyv névre hallgat, hasznos és érdemes lenne átböngészni.

cityofangels · http://amerika-ad.blog.hu 2014.01.04. 17:53:48

@sdani: Jogos amit írsz, Amerikában is van sajtos makaróni és még sorolhatnánk... a vérpörkölt az szerintem itthon sem sokak kedvence, akármennyire is hagyományos... Átvett ételek mindenhol vannak, ez normális, de mindenhol máshogy készítik őket, így az ízvilág is más, tehát sokszínű. :)

@laptop szerviz: Kinek kell a köret, ha ott a ropogós és nem száraz pulyka :)

Kurtz ezredes · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2014.01.05. 15:20:56

@Pan Modry:
Á, helló-belló!
Na én jártam Amerikában, és kizárólag azt a kaját nem bírják elbaszni, ahol jó az alapanyag, és ők nem tesznek hozzá semmit.
Ennyit az amerikai gasztrokultúráról.
Amerikában nem csak gyorsételeket esznek - Amerika az álmok országa
süti beállítások módosítása